Ако искате да си купите нов автомобил, ще трябва да чакате. Но не само това е проблемът – ще трябва да платите и доста висока цена. И това не се дължи само на пандемията от коронавирус и войната в Украйна. Причините са коренят много по-дълбоко и са на път да променят автомобилната индустрия като цяло.
Според изданието Motorzeitung, само за 3 години най-евтината версия на Volkswagen Golf в Германия е поскъпнала с 9000 евро. Най-продаваният модел в Европа през последните години в момента струва цели 28 5090 евро, като той съвсем не е изолиран случай – бързото покачване на цените вече е масова практика. Едновременно с това автомобилните производители все повече премахват евтините модели от списъка си с оферти и постепенно покупката на автомобил се превръща в лукс.
Недостигът вече се усеща
Тъй като на пазара има все по-малко нови коли, пазарът на употребявани автомобили също страда. Смята се, че основната причина за високото ниво на цените през последните 2-3 години са честите случаи на спиране на производството. Автомобилният експерт Фердинанд Дуденхофер също е на това мнение.
„Тъй като коронавирусът, недостигът на чипове и военните действия в Украйна влияят негативно на доставките на важни компоненти и материали, автомобилните компании произвеждат много по-малко превозни средства, отколкото биха могли да продадат“, отбелязва специалистът.
Според него има недостиг на налични коли, а дефицитните стоки, както знаете, са скъпи „Автомобилните производители могат да си позволят да продават малкото си коли на цени, които сметнат за подходящи, тоест на завишени цени. Дългогодишната практика да се дават отстъпки на клиентите е нещо от миналото“, казва Дуденхофер.
Наред с това, автомобилната индустрия в момента произвежда и продава предимно онези модели, които имат висок марж. Това, както може да се досетите, са скъпи модели с много опции, плюс новите електрически автомобили.
Малките са извън играта
Достъпните малки автомобили, особено в началните нива на оборудване, са нещо, което става все по-трудно за закупуване. При поръчка днес за такава кола, ще трябва да чакате с месеци. Като цяло сегментът на субкомпактните модели рязко намаля. Предишни бестселъри – като Peugeot 108, Skoda Citigo или Opel Adam, вече не се произвеждат. А тези, които останаха – като Volkswagen Up или Smart, се превърнаха в електрически превозни средства.
В един от най-конкурентните ценови диапазони доскоро – около 10 000 евро, където Dacia Sandero и Mitsubishi Space Star се продаваха като топъл хляб, сега можете да намерите съвсем малко играчи. Настоящите герои – Kia Picanto (13 250 евро), Renault Twingo (15 800) и Fiat Panda (13 490) вече се предлагат за суми, с които преди няколко години можеше да се купи добре оборудван малък автомобил.
Още по темата четете ТУК.